Nawigacja lotnicza na falach krótkich

Dyskusje na temat rynku radiowego
Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#1

Post autor: Carmen » 22 gru 2014, 19:14

W Europie przywykliśmy do faktu, że kontakt radiowy między pilotem a kontrolerem odbywa się w paśmie lotniczym VHF. Tu do odbioru dongle nadają się bez zastrzeżeń. Pamiętać tylko należy, że lotnictwo korzysta tu z modulacji AM mniej podatnej na negatywny wpływ efektu Dopplera.
Częstotliwości:
qrg1.jpg
Nad rozległymi obszarami mórz i oceanów oraz nad kontynentami, na których nie ma jeszcze takich sieci VHF (na przykład Afryka) gro komunikacji odbywa się na falach krótkich. Jako przykład podam najbliższy nam Atlantyk. Wyznaczono na nim szereg dróg powietrznych (NAT-y), z których w zależności od pory dnia, przebiegu prądu strumieniowego, lub po prostu pogody korzystają samoloty. Kontrolą lotów zajmuje się szereg stacji w przydzielonych sobie sektorach:
nA Stations.jpg
W zależności od NAT-u stosowane są różne częstotliwości:
NAT-y częstotliwości.jpg
Najłatwiejsza w odbiorze jest stacja Shanwich. Sygnał jest silny a i większość samolotów można precyzyjnie zidentyfikować. W połączeniu z flightradar24 można mieć niezłą frajdę:
Załączniki
IMGP6038.JPG


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#2

Post autor: Carmen » 15 sty 2015, 17:29

Inny przykład tym razem z Afryki. Łatwo odebrać między innymi kontrolę lotów na 11300kHz USB z Egiptu.
AFI - 3) Africa Area 3

3467.0 - 5517.0 - 10018.0 - 11300.0 - 13288.0 - 17961.0

Addis Ababa, Aden, Asmara, Bahrain, Benghazi, Bombay, Bujumbura, Cairo, Comoros, Dar es Salaam, Entebbe, Hargeisa, Djibouti, Jeddah, Khartoum, Kigali, Kisimayu, Male, Mogadishu, Nairobi, Port Sudan, Sana'a, Seychelles, Tripoli.
Załączniki
AF3.jpg


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#3

Post autor: Carmen » 16 paź 2019, 10:51

NAT-B Gander na 8864kHz:
NAT-D Gander na 8891kHz:
Załączniki
G.jpg
NAT-D.jpg


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#4

Post autor: Carmen » 01 lis 2019, 8:34

Santa Maria (NAT-E)a 6628kHz:
Załączniki
SM.jpg


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#5

Post autor: Carmen » 03 lis 2019, 16:54

Kolejny przyłapany - NAT-F z Gander:
Załączniki
NF.jpg


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

Awatar użytkownika
Carmen
DX-er
DX-er
Posty: 24310
Rejestracja: 12 lut 2009, 12:01
Tuner: F15, DM900, SF4008, AS1,
Antena: 90, 125,190, 180, 310
Konwerter: różne
Lokalizacja: 52 50N 15 50E
Podziękował: 103 razy
Dostał Podziękowań: 452 razy

Nawigacja lotnicza na falach krótkich

#6

Post autor: Carmen » 06 lis 2019, 11:12

Dzisiaj trafiłem na Volmet z Istambułu na 8812kHz:
Załączniki
V 8812.jpg


Parabola 190cm C-band
Offset Channel Master 180cm Ku Band (archiwum), na dachu Laminas 180cm
Famaval 310cm Ku
Echostar 125cm (28E)
Openbox X-820 oraz X-810; Dr HD F15; TBS69xx

https://www.wunderground.com/personal-w ... N3#history <object width="290"

Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości