Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
- rysiuhelix
- Ekspert
- Posty: 4106
- Rejestracja: 12 lut 2009, 12:08
- Podziękował: 213 razy
- Dostał Podziękowań: 291 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
No i stało się . Najpierw siłownik głośniej zaczął pracować - skutecznie budził sąsiadów w nocy i po jakimś czasie klapa.
Padło łożysko poprzeczne w siłowniku HARL 18 cali .
Odłączamy napęd - rozkręcamy teleskop - o ile się da i patrzymy co się stało - ano łożysko , ale tu pojawia się malutki problem - łożysko
bardzo solidnie zapuktowane na prasie w teleskopie . I jak tu go wyjąć aby wstawić nowe ???
Mamy zasadniczo trzy wyjścia :
1. Samenu coś tam majsterkować , aby wyjąć uszkodzone łożysko .
2. Iść do warsztatu ślusarskiego - ale tu trzeba zapłacić nie tak mało , jeśli w ogóle Pan fachowiec podejmie się naprawy .
3. Kupić nowy siłownik HARL produkcji made in nieznane i dalej budzić sąsiadów hałasem siłownika
No cóż produceni ciągle myślą - jak tu utrudnić naprawę badziewnych siłowników typu HARL , aby w razie uszkodzenia zmusić użytkownika do zakupu
następnego egzemplarza - którego będzie trudno naprawić lub naprawa będzie wręcz niemożliwa .
Jak przechytrzyć producentów , jak tanio zrobić z siłownika nierozbieralnego - siłownik rozbieralny o tym już wkrótce w powyższym temacie
Taka przeróbka - dziwne - obniża hałaśliwość siłownika . Będą fotki i opisy .
Ale najpierw poczekam na Wasze sposoby naprawy w takich sytuacjach .
Padło łożysko poprzeczne w siłowniku HARL 18 cali .
Odłączamy napęd - rozkręcamy teleskop - o ile się da i patrzymy co się stało - ano łożysko , ale tu pojawia się malutki problem - łożysko
bardzo solidnie zapuktowane na prasie w teleskopie . I jak tu go wyjąć aby wstawić nowe ???
Mamy zasadniczo trzy wyjścia :
1. Samenu coś tam majsterkować , aby wyjąć uszkodzone łożysko .
2. Iść do warsztatu ślusarskiego - ale tu trzeba zapłacić nie tak mało , jeśli w ogóle Pan fachowiec podejmie się naprawy .
3. Kupić nowy siłownik HARL produkcji made in nieznane i dalej budzić sąsiadów hałasem siłownika
No cóż produceni ciągle myślą - jak tu utrudnić naprawę badziewnych siłowników typu HARL , aby w razie uszkodzenia zmusić użytkownika do zakupu
następnego egzemplarza - którego będzie trudno naprawić lub naprawa będzie wręcz niemożliwa .
Jak przechytrzyć producentów , jak tanio zrobić z siłownika nierozbieralnego - siłownik rozbieralny o tym już wkrótce w powyższym temacie
Taka przeróbka - dziwne - obniża hałaśliwość siłownika . Będą fotki i opisy .
Ale najpierw poczekam na Wasze sposoby naprawy w takich sytuacjach .
- Marek-B
- Fanatyk
- Posty: 415
- Rejestracja: 12 lut 2009, 8:36
- Lokalizacja: Łochów -mazowieckie 52,540543 21,667213
- Podziękował: 2 razy
- Dostał Podziękowań: 4 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Podobno WD-40 albo taśma szara jest na wszystkie awarie :)
Tak swoją drogą ........ile ja już nierozbieralnych rzeczy naprawiłem .
Chyba zostało mi z czasów zamierzchłych , gdy nic nie można było kupić w sklepie.
Tak swoją drogą ........ile ja już nierozbieralnych rzeczy naprawiłem .
Chyba zostało mi z czasów zamierzchłych , gdy nic nie można było kupić w sklepie.
- Za ten post użytkownik Marek-B otrzymał podziękowanie od:
- rysiuhelix (22 sty 2016, 11:36)
Technomate 5300D+. Mabo 180 cm.
- rysiuhelix
- Ekspert
- Posty: 4106
- Rejestracja: 12 lut 2009, 12:08
- Podziękował: 213 razy
- Dostał Podziękowań: 291 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Chyba obydwaj naprawialiśmy rzeczy nierozbieralne .
To punktowanie na prasie łożyska tocznego uważam za zwykłe skurw.... , które na dzień dobry już wstępnie je uszkadza .
To punktowanie na prasie łożyska tocznego uważam za zwykłe skurw.... , które na dzień dobry już wstępnie je uszkadza .
- mg98
- DX-er
- Posty: 1504
- Rejestracja: 18 lut 2013, 12:51
- Tuner: GTMedia V9 Prime, Octagon SX88+SE, Openbox S3 mini
- Antena: Hollex R-120 , Mabo 150 i Laminas AS-270
- Konwerter: Inverto Black Ultra, Aljano Black Panther
- Lokalizacja: Proszowice
- Podziękował: 198 razy
- Dostał Podziękowań: 236 razy
- Kontakt:
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Podziwiam. Ja za to psuję rzeczy, których zepsuć się nie da
- Za ten post użytkownik mg98 otrzymał podziękowanie od:
- rysiuhelix (22 sty 2016, 13:52)
[SAT] Laminas AS-270, Mabo 150cm, R-120 siłownik 18, Fracarro Penta 85, Selfsat H30D
[DAB+, FM & Es] VHF 4-el, Dipol 3/RZ B
[Ku Band] Inverto Black Ultra, Alyano Black Panther, Inverto White Flange, Televes 7475
[C Band] Dreamtech GTP-1100C
[Tunery] GTMedia V9 Prime, Octagon SX88+ SE HEVC, Openbox S3 mini, Open SX1, GTMedia V8 Finder2
[DAB+, FM & Es] VHF 4-el, Dipol 3/RZ B
[Ku Band] Inverto Black Ultra, Alyano Black Panther, Inverto White Flange, Televes 7475
[C Band] Dreamtech GTP-1100C
[Tunery] GTMedia V9 Prime, Octagon SX88+ SE HEVC, Openbox S3 mini, Open SX1, GTMedia V8 Finder2
- mrozuś
- DX-er
- Posty: 2136
- Rejestracja: 30 kwie 2009, 16:51
- Tuner: Pulse 4K/Octagon SX88+
- Antena: LaminasAS2000
- Konwerter: Inverto Black Ultra
- Lokalizacja: SŁUBICE
- Podziękował: 201 razy
- Dostał Podziękowań: 111 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Witaj @Rysiuhelix.
Kilka lat temu miałem podobny problem. Poprzez wysuwną część dostawała się woda do środka siłownika i zbierała na łożysku. Mróz rozsadził zardzewiałe już łożysko i zaczął się problem. Mam jednak koleżkę, który jest niemal chodzącym warsztatem i udało się
Po rozebraniu siłownika na części pierwsze, po prostu delikatnie nacieliśmy flexem miejsca w których łożysko jest punktowane (Bodajże 4). Po usunięciu pierścienia, który został z łożyska, wsadziliśmy nowe i kumpel zaspawał dziury. Prasy nie mieliśmy ale tutaj też pomogła spawarka, którą zrobił w środku rury wypustki które trzymają łożysko. Miejsca spawane na zewnątrz zeszlifowałem i zamalowałem zwykłym sprayem.
Od tej pory założyłem na siłownik rozciętą wzdłuż rurkę PCV (50). Przy antenie rurka trzyma się na dużej śrubie pociągowej, natomiast na dole na luźno założonej opasce trytrytce
Nie jestem pewien czy mam gdzieś zdjęcia z tej operacji. Poszukam. Jeśli coś znajdę to umieszczę w wątku.
Pozdrawam.
Kilka lat temu miałem podobny problem. Poprzez wysuwną część dostawała się woda do środka siłownika i zbierała na łożysku. Mróz rozsadził zardzewiałe już łożysko i zaczął się problem. Mam jednak koleżkę, który jest niemal chodzącym warsztatem i udało się
Po rozebraniu siłownika na części pierwsze, po prostu delikatnie nacieliśmy flexem miejsca w których łożysko jest punktowane (Bodajże 4). Po usunięciu pierścienia, który został z łożyska, wsadziliśmy nowe i kumpel zaspawał dziury. Prasy nie mieliśmy ale tutaj też pomogła spawarka, którą zrobił w środku rury wypustki które trzymają łożysko. Miejsca spawane na zewnątrz zeszlifowałem i zamalowałem zwykłym sprayem.
Od tej pory założyłem na siłownik rozciętą wzdłuż rurkę PCV (50). Przy antenie rurka trzyma się na dużej śrubie pociągowej, natomiast na dole na luźno założonej opasce trytrytce
Nie jestem pewien czy mam gdzieś zdjęcia z tej operacji. Poszukam. Jeśli coś znajdę to umieszczę w wątku.
Pozdrawam.
- Za ten post użytkownik mrozuś otrzymał podziękowanie od:
- rysiuhelix (25 sty 2016, 10:03)
Offset Laminas AS2000 PM + Super Jack 24" + Deklinacja 12" Orbita: 85E-36W
Inverto Black Ultra (KU-Band) + 2x Eurostar 1200C 13K (V/H/L/R - C-Band)
Pulse 4K Combo + 4TB HDD
Octagon SX88+ Optima Combo
Inverto Black Ultra (KU-Band) + 2x Eurostar 1200C 13K (V/H/L/R - C-Band)
Pulse 4K Combo + 4TB HDD
Octagon SX88+ Optima Combo
-
- Stały bywalec
- Posty: 353
- Rejestracja: 11 mar 2012, 22:08
- Tuner: HD51
- Antena: Mabo 115
- Konwerter: Inverto Black Ultra
- Podziękował: 32 razy
- Dostał Podziękowań: 16 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Poprosiłbym o te zdjęcia.mrozuś pisze:Od tej pory założyłem na siłownik rozciętą wzdłuż rurkę PCV (50). Przy antenie rurka trzyma się na dużej śrubie pociągowej, natomiast na dole na luźno założonej opasce trytrytce
Nie jestem pewien czy mam gdzieś zdjęcia z tej operacji. Poszukam. Jeśli coś znajdę to umieszczę w wątku.
- rysiuhelix
- Ekspert
- Posty: 4106
- Rejestracja: 12 lut 2009, 12:08
- Podziękował: 213 razy
- Dostał Podziękowań: 291 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Jak pisałem w pierwszym poście - rozpadło się łożysko w siłowniku . No więc zaczynamy ....
Pierwsze co robimy to odpinamy napęd od teleskopu - odkręcając śrubę mocującą napęd kluczem płaskim , oczkowym lub nasadowym - rozmiar 14 . Po odkręceniu widzimy - łożysko zapunktowane na prasie po obu stronach No to dzieła . Najpierw , aby dobrać się do śruby napędowej odkręcamy końcówkę siłownika Do tej operacji przydatna będzie żabka hydrauliczna oraz kawałek szpilki 12 ...i mamy końcówkę odkręconą Następnie rozkręcamy tłoczysko , aby wyjąć śrubę napędową - z obu stron skręcona nakrętkami rozmiar 14 / gwint jakiś tam angolski - nieważne / Ufff udało się ... Czasem złośliwie odkręca nam się najpierw nakrętka na końcu śruby przy prowadzeniu śruby , więc na przyszłość przewiercamy tą nakrętkę na śrubie otworem fi 4 mm
i wstawiamy zawleczkę z drutu fi 4 mm . Wracając do naszego teleskopa - tak wygląda to zapunktowanie na prasie łożyska Nieciekawie to wygląda . W tym przypadku polecam i tak zrobiłem wizytę w znajomym warsztacie ślusarskim , gdzie dwie minuty trwało wytoczenie tego zaprasowania
i kosztowało równowartość dwóch browarów - bez browara nie poradi się nic .
To w przypadku siłownika Golden Interstar 18 cali .
W siłownikach SuperJack jest łatwiej - zapunktowania to okrągłe punkty - które możemy usunąć na wiertarce stołowej wiercąc w tych miejscach otwory fi 4 lub 5 mm.
Wydłubujemy od wwnątrz zadziory i wybijamy rurką łożysko . Dość sfatygowane , ale całe w tym przypadku . Teraz idziemy do sklepu po nowe - dobrej jakości łożysko - oczywiście produkcji Polskiej.
Na wybitym łożysku brak nawet symbolu - czysta chińszczyzna .
Taki łożysko kupujemy w tym przypadku. No tak łożysko stare wybite , nowe założone , ale trzeba to jeszcze jakoś zabezpieczyć dociskiem .
W tym celu kupujemy za parę groszy kawałek rurki aluminiowej fi 30 x4 mm. Ucinamy równo rurkę i robimy tulejkę z tej rurki - o wymiarach fi 30 x4 - długość 21mm. Nawiercamy w tak wykonanej tulejce dociskowej otwór fi 7 mm / w tym przypadku / do mocowania z napędem naszego siłownika .. Potem nawiercamy po bokach teo otworu dwa otworki fi4mm służące do ustalenia tuleki w teleskopie .
Do ustalenia użyjemy nitów aluminiowych fi 4 mm zrywanych I tak to wygląda po zanitowaniu . W przypadku ponownej wymiany łożyska nity te łatwo usunąć nawiercająć w tych nitach otwór fi 4mm.
Możemy alternatywnie ustalić tulejkę dociskową przez zastosowanie dwóch śrubek M4 tzw robaczków . Wtedy wiercimy otwory fi 3,5 mm i gwintujemy gwintownikiem M4 . w następnym poście dalej ... nie chce przyjmować już fotek
Pierwsze co robimy to odpinamy napęd od teleskopu - odkręcając śrubę mocującą napęd kluczem płaskim , oczkowym lub nasadowym - rozmiar 14 . Po odkręceniu widzimy - łożysko zapunktowane na prasie po obu stronach No to dzieła . Najpierw , aby dobrać się do śruby napędowej odkręcamy końcówkę siłownika Do tej operacji przydatna będzie żabka hydrauliczna oraz kawałek szpilki 12 ...i mamy końcówkę odkręconą Następnie rozkręcamy tłoczysko , aby wyjąć śrubę napędową - z obu stron skręcona nakrętkami rozmiar 14 / gwint jakiś tam angolski - nieważne / Ufff udało się ... Czasem złośliwie odkręca nam się najpierw nakrętka na końcu śruby przy prowadzeniu śruby , więc na przyszłość przewiercamy tą nakrętkę na śrubie otworem fi 4 mm
i wstawiamy zawleczkę z drutu fi 4 mm . Wracając do naszego teleskopa - tak wygląda to zapunktowanie na prasie łożyska Nieciekawie to wygląda . W tym przypadku polecam i tak zrobiłem wizytę w znajomym warsztacie ślusarskim , gdzie dwie minuty trwało wytoczenie tego zaprasowania
i kosztowało równowartość dwóch browarów - bez browara nie poradi się nic .
To w przypadku siłownika Golden Interstar 18 cali .
W siłownikach SuperJack jest łatwiej - zapunktowania to okrągłe punkty - które możemy usunąć na wiertarce stołowej wiercąc w tych miejscach otwory fi 4 lub 5 mm.
Wydłubujemy od wwnątrz zadziory i wybijamy rurką łożysko . Dość sfatygowane , ale całe w tym przypadku . Teraz idziemy do sklepu po nowe - dobrej jakości łożysko - oczywiście produkcji Polskiej.
Na wybitym łożysku brak nawet symbolu - czysta chińszczyzna .
Taki łożysko kupujemy w tym przypadku. No tak łożysko stare wybite , nowe założone , ale trzeba to jeszcze jakoś zabezpieczyć dociskiem .
W tym celu kupujemy za parę groszy kawałek rurki aluminiowej fi 30 x4 mm. Ucinamy równo rurkę i robimy tulejkę z tej rurki - o wymiarach fi 30 x4 - długość 21mm. Nawiercamy w tak wykonanej tulejce dociskowej otwór fi 7 mm / w tym przypadku / do mocowania z napędem naszego siłownika .. Potem nawiercamy po bokach teo otworu dwa otworki fi4mm służące do ustalenia tuleki w teleskopie .
Do ustalenia użyjemy nitów aluminiowych fi 4 mm zrywanych I tak to wygląda po zanitowaniu . W przypadku ponownej wymiany łożyska nity te łatwo usunąć nawiercająć w tych nitach otwór fi 4mm.
Możemy alternatywnie ustalić tulejkę dociskową przez zastosowanie dwóch śrubek M4 tzw robaczków . Wtedy wiercimy otwory fi 3,5 mm i gwintujemy gwintownikiem M4 . w następnym poście dalej ... nie chce przyjmować już fotek
- Za ten post użytkownik rysiuhelix for the post (total 2):
- Harti (25 sty 2016, 20:59) • diabelq (31 sty 2016, 8:34)
- rysiuhelix
- Ekspert
- Posty: 4106
- Rejestracja: 12 lut 2009, 12:08
- Podziękował: 213 razy
- Dostał Podziękowań: 291 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
ciąg dalszy z powodu jw.
jednak w przypadku Golden Interstar jest to ryzykowne ponieważ średnica zewnętrzna teleskopu ma 34 mm , a do zastosowania tej nakrętki wskazana jest
średnica fi 35 mm - czyli tzw odchudzanie siłowników przez producenta Takę nakrętkę pięknie się jednak odkręca i zakręca przy pomocy zrobionego z kawałka płaskownika kluczem pazurkowym. I tak tym sposobem zrobiliśmy na złość producentowi i sprzedawcy na złość i nie kupiliśmy następnego siłownika , a koszt takiej adaptacji naprawdę niewielki .
Przy okazji polecam mój sposób smarowania powierzchni tłoczyska , który to wynalazek zabezpiecza również przed napływem wody do wnętrza teleskopa
i tym samym chroni przed korozją także łożysko . Podany sposób jest tylko i wyłącznie do wykorzystania indywidualnego - nie do celów komercyjnych !!!
"Tekst opracował rysiuhelixi"
Kopiowanie bez zgody autora zabronione
Innym rozwiązaniem docisku łożyska jest użycie - jeśli posiadamy - specjalnej nakrętki stosowanej w dobrej starej produkcji siłowników HARL i QARL
ale to wiąże się z bardziej kosztowną wizytą u tokarza , który natnie nam wewnątrz teleskopu gwint M32 x 1 jednak w przypadku Golden Interstar jest to ryzykowne ponieważ średnica zewnętrzna teleskopu ma 34 mm , a do zastosowania tej nakrętki wskazana jest
średnica fi 35 mm - czyli tzw odchudzanie siłowników przez producenta Takę nakrętkę pięknie się jednak odkręca i zakręca przy pomocy zrobionego z kawałka płaskownika kluczem pazurkowym. I tak tym sposobem zrobiliśmy na złość producentowi i sprzedawcy na złość i nie kupiliśmy następnego siłownika , a koszt takiej adaptacji naprawdę niewielki .
Przy okazji polecam mój sposób smarowania powierzchni tłoczyska , który to wynalazek zabezpiecza również przed napływem wody do wnętrza teleskopa
i tym samym chroni przed korozją także łożysko . Podany sposób jest tylko i wyłącznie do wykorzystania indywidualnego - nie do celów komercyjnych !!!
"Tekst opracował rysiuhelixi"
Kopiowanie bez zgody autora zabronione
- Harti
- Admin
- Posty: 10236
- Rejestracja: 11 lut 2009, 21:23
- Lokalizacja: Rybnik (18.5E/50.1N)
- Podziękował: 208 razy
- Dostał Podziękowań: 746 razy
- Kontakt:
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Może to będzie zachęta dla mnie aby kiedyś rozkręcić jakiś teleskop, oby nie dopiero na emeryturze Na pewno fotki się przydadzą tak jak mi się przydały przy rozbieraniu napędu
Anteny:
240cm 85.0*E---24.0*W (4 lnb:Ku/KuR/L, Ka,C-band)
120cm 93.5*E---30.0*W
180cm 31E,39E,42E, 45/46E,
multifocus e85 33E,28.0E,23,5E, 19,2E, 13E
125cm 1W, 4W
100cm 5E, 9E
Tunery
C+, GTMedia Combo, Octagon SX88+, Prof Rev7300......
240cm 85.0*E---24.0*W (4 lnb:Ku/KuR/L, Ka,C-band)
120cm 93.5*E---30.0*W
180cm 31E,39E,42E, 45/46E,
multifocus e85 33E,28.0E,23,5E, 19,2E, 13E
125cm 1W, 4W
100cm 5E, 9E
Tunery
C+, GTMedia Combo, Octagon SX88+, Prof Rev7300......
- mrozuś
- DX-er
- Posty: 2136
- Rejestracja: 30 kwie 2009, 16:51
- Tuner: Pulse 4K/Octagon SX88+
- Antena: LaminasAS2000
- Konwerter: Inverto Black Ultra
- Lokalizacja: SŁUBICE
- Podziękował: 201 razy
- Dostał Podziękowań: 111 razy
Rozleciało się łożysko w siłowniku HARL .
Siłownik wraz z rurką osłaniającą wysuwne ranie -- 2016-02-02, 15:26 --Robinson pisze:Poprosiłbym o te zdjęcia.mrozuś pisze:Od tej pory założyłem na siłownik rozciętą wzdłuż rurkę PCV (50). Przy antenie rurka trzyma się na dużej śrubie pociągowej, natomiast na dole na luźno założonej opasce trytrytce
Nie jestem pewien czy mam gdzieś zdjęcia z tej operacji. Poszukam. Jeśli coś znajdę to umieszczę w wątku.
Sorry za post pod postem, ale niestety dzisiaj mój siłownik wyciągnął kopyta
Najpierw myślałem ze to silnik, lub szczotki jednak pozycjoner nie pokazał błędu w obwodzie. Generalnie antenka stanęła na pozycji 70,5E, a potem już silnik pracował tylko w stronę wschodnią. Dzisiaj po interwencji okazało się, że z elektryką ok. Rozebrałem siłownik a tu się okazało, że skończył się gwint w plastikowym elemencie na śrubie pociągowej który wysuwa ramie ramię ruchome można samemu wsuwać i wysuwać, nie ma żadnego oporu
Offset Laminas AS2000 PM + Super Jack 24" + Deklinacja 12" Orbita: 85E-36W
Inverto Black Ultra (KU-Band) + 2x Eurostar 1200C 13K (V/H/L/R - C-Band)
Pulse 4K Combo + 4TB HDD
Octagon SX88+ Optima Combo
Inverto Black Ultra (KU-Band) + 2x Eurostar 1200C 13K (V/H/L/R - C-Band)
Pulse 4K Combo + 4TB HDD
Octagon SX88+ Optima Combo
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości